#noutăți e-Transport

Noul regim al sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor în sistemul RO e-Transport

22.11.2024

Noul regim al sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor în sistemul RO e-Transport

Începând cu 21 noiembrie 2024, regimul sancțiunilor privind nerespectarea obligațiilor de raportare în sistemul RO e-Transport a fost modificat pentru a corela severitatea măsurilor cu frecvența abaterilor. Principalul element de noutate, introdus prin Ordonanța de Urgență nr. 129/2024 (OUG 129), constă în aplicarea sancțiunilor în mod progresiv, în funcție de numărul contravențiilor comise de un contribuabil într-o perioadă de 12 luni.

Această modificare vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți tehnice și de conformare în implementarea noilor reglementări. O preocupare majoră exprimată a vizat disproporția sancțiunilor, inclusiv aplicarea măsurii de confiscare integrală a contravalorii bunurilor nedeclarate încă de la prima abatere. Mediul de afaceri a pledat pentru sancțiuni mai echilibrate, care să protejeze stabilitatea financiară a contribuabililor și să nu creeze poveri excesive.

Noile reglementări vizează abaterile precum nedeclararea datelor despre transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau internaționale, ori raportarea unor cantități incorecte în sistemul RO e-Transport. Începând cu 21 noiembrie 2024, sancțiunile vor fi aplicate gradual astfel:

  • Prima abatere: fără confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate;
  • A doua abatere: confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • A treia abatere: confiscarea a 50% din contravaloare;
  • De la a patra abatere: confiscarea integrală a contravalorii bunurilor.

Amenda pecuniară rămâne neschimbată, variind între 10.000 și 50.000 lei pentru persoane fizice și între 20.000 și 100.000 lei pentru persoane juridice.

O altă modificare permite contribuabililor să corecteze datele privind bunurile transportate după expirarea valabilității codului UIT, până pe 25 ale lunii următoare finalizării transportului. Totuși, contribuabilii sunt încurajați să evite erorile inițiale, deoarece rectificările ulterioare pot influența profilul lor de risc fiscal.

Noua ordonanță introduce un registru electronic centralizat pentru monitorizarea sancțiunilor, esențial pentru aplicarea corectă și graduală, în contextul implicării mai multor autorități. Totodată, se menține excepția confiscării valorice a bunurilor dacă verificarea are loc ulterior transportului, cu condiția ca tranzacțiile să fie corect înregistrate în documentele contribuabilului.

Sancțiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor sunt suspendate până la 31 martie 2025. De asemenea, pentru operatorii economici autorizați (AEO), termenul limită pentru raportarea transporturilor internaționale este amânat până la 1 ianuarie 2025.

Modificările aduse de OUG 129 sunt benefice, asigurând proporționalitatea sancțiunilor și oferind contribuabililor șansa de a corecta eventualele erori fără a suporta măsuri drastice de la primele abateri. Ajustările reflectă un echilibru între conformare și susținerea unui mediu de afaceri stabil.