#noutăți e-Factura

Un proiect legislativ introduce două noi identificatoare pentru relația contribuabililor cu ANAF: „CNP-ul fiscal” și identificatorul nefiscal

01.08.2024

Un proiect legislativ introduce două noi identificatoare pentru relația contribuabililor cu ANAF: „CNP-ul fiscal” și identificatorul nefiscal

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va introduce noi identificatori pentru contribuabili, conform unui proiect de ordonanță de guvern recent inițiat. Concret, aceștia includ numărul de identificare digitală, denumit și "CNP fiscal", și un identificator nefiscal.

Pentru ca proiectul să intre în vigoare, acesta trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial. Printre alte măsuri procedural-fiscale, acesta va aduce și cei doi noi identificatori.
Primul identificator, denumit în spațiul public „CNP-ul fiscal”, va fi cunoscut oficial ca număr de identificare digitală. Acesta poate fi solicitat de orice persoană fizică care dorește să evite ca ANAF să prelucreze CNP-ul său din facturile emise în cadrul relațiilor „business to consumer” (B2C). Aceasta devine relevantă deoarece, începând cu 1 ianuarie 2025, firmele vor fi obligate să transmită facturile emise persoanelor fizice obișnuite în sistemul e-Factura (măsura va fi opțională de la 1 iulie 2024), cu un impact semnificativ în special asupra comerțului online.
„Orice persoană fizică care deține cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal. Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se aprobă prin ordin al președintelui ANAF”, scrie în proiectul de OG, cu precizarea că măsura se va aplica abia de la 1 iulie 2025.
Guvernul a decis ca CNP-ul persoanelor fizice să fie inclus pe facturile emise în cadrul relațiilor B2C, odată cu implementarea raportării facturilor în sistemul e-Factura. Totuși, autoritățile recunosc că această prelucrare a datelor personale poate prezenta riscuri pentru consumatori. Astfel, se dorește introducerea „CNP-ului fiscal” ca o alternativă la utilizarea CNP-ului, pentru a proteja mai bine datele personale ale consumatorilor.
„Există situații în care, deși persoana fizică, în calitatea sa de consumator, nu este persoană impozabilă, trebuie să i se emită facturi prin intermediul sistemului e-Factura. Pentru transmiterea în SPV (Spațiul Privat Virtual - n. red.) a facturilor emise către aceste persoane fizice (e-Factura B2C), este necesar să fie înscris codul numeric personal al consumatorului persoană fizică, o informație personală foarte sensibilă care, nefiind prelucrată în condiții stricte de securitate, dezvăluită, poate duce la multe infracțiuni (de exemplu, furturi de identitate). (...)
Un nou articol propus prevede că organul fiscal central va aloca fiecărei persoane fizice un număr de identificare digitală atribuit în scop fiscal. Acest număr va fi folosit de persoanele fizice în locul CNP-ului pentru a asigura funcționarea corectă a sistemelor care necesită utilizarea CNP-ului. La cererea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin intermediul serviciului SPV, fie prin alte mijloace electronice, cum ar fi o aplicație disponibilă pe site-ul ANAF sau pe telefon. Astfel, o persoană fizică poate opta să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal folosind acest număr de identificare digitală în scop fiscal, în locul codului numeric personal, conform notei de fundamentare a proiectului de ordonanță.
Al doilea identificator menționat anterior este identificatorul nefiscal, care va fi implementat la 90 de zile după ce proiectul de ordonanță de guvern va intra în vigoare. Acest identificator este destinat entităților străine care, deși nu sunt considerate contribuabili în România, au obligația, fie obligatoriu, fie opțional, de a îndeplini anumite cerințe fiscale în această țară.
„În relația cu organul fiscal central, orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege, solicită atribuirea unui identificator nefiscal. Cererea prin care se solicită atribuirea identificatorului nefiscal cuprinde: datele de identificare a solicitantului, datele de identificare a împuternicitului, precum și informații privind motivul solicitării. Structura identificatorului nefiscal, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea identificatorului nefiscal se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. Identificatorul nefiscal nu reprezintă cod de identificare fiscală conform titlului IV «Înregistrarea fiscală» din prezenta lege”, scrie în proiect.
Astfel, autoritățile susțin că entitățile vizate vor putea obține acces la SPV, inclusiv la sisteme precum e-Factura, sau vor putea depune declarația privind taxele salariale (formularul 112).
„Se propune introducerea unui nou articol prin care să se reglementeze acordarea unui identificator nefiscal, utilizat în relația cu organul fiscal central de către orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege. Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, ANAF administrează impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii, precum și orice alte obligații date de lege în competența sa.
Pentru ca aceste categorii de entități, care nu au calitatea de contribuabil, deci nu au obligația de înregistrare fiscală, să poată îndeplini obligațiile legale sau să poată utiliza opțiunea care le-a fost acordată de lege, este necesar să li se atribuie un identificator nefiscal, cu o structură similară codului de identificare fiscală. După obținerea unui astfel de identificator nefiscal, persoanele care nu au calitatea de subiect al unui raport juridic fiscal vor avea acces în sistemele ANAF pentru a se înregistra ca utilizator al SPV, pentru a accesa sistemul e-Factura pentru a transmite și/sau primi facturi, pentru a depune raportările prevăzute de lege sau pentru depunerea formularului 112, dacă și-au exercitat opțiunea, potrivit legii”, explică inițiatorii măsurii.