#noutăți Alte declarații

Digitalizarea amenzilor fiscale: Noi reguli pentru semnarea proceselor-verbale

16.08.2024

Digitalizarea amenzilor fiscale: Noi reguli pentru semnarea proceselor-verbale

Un proiect de ordonanță guvernamentală recent propus aduce o serie de modificări referitoare la semnarea proceselor-verbale pentru amenzile de procedură fiscală. În principal, autoritățile doresc să introducă reguli speciale pentru amenzile emise „din birou”. Obiectivul principal este digitalizarea procesului de aplicare a acestor sancțiuni.

Pentru ca acest proiect să intre în vigoare, trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial. Proiectul prevede mai multe măsuri procedural-fiscale, inclusiv cele referitoare la procesele-verbale de aplicare a amenzilor.

În mod concret, proiectul prevede că semnarea și transmiterea proceselor-verbale vor fi realizate astfel:

  • în cazul contravențiilor constatate „pe teren” - procesul-verbal va fi semnat pe fiecare pagină de către agentul constatator și de către contravenient; comunicarea acestuia se va face, de regulă, prin înmânare directă, prin poștă (dacă procesul-verbal este emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal este emis în format electronic);
  • în cazul contravențiilor constatate la sediul organului constatator (în baza informațiilor disponibile în bazele de date sau a documentelor relevante care constituie dovezi) - procesul-verbal va fi semnat de către conducătorul organului constatator (semnătura contravenientului sau a unui martor nu este necesară); comunicarea se va realiza, de obicei, prin poștă (dacă procesul-verbal este emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal este emis în format electronic);
  • în cazul contravențiilor constatate prin procese electronice de mare amploare (ca urmare a verificării îndeplinirii obligațiilor legale de către contribuabili în bazele de date) - procesul-verbal va fi semnat electronic cu o semnătură electronică extinsă sau, în cazul celor tipărite prin centre de imprimare masivă, nu vor fi necesare semnarea și ștampilarea (semnătura contravenientului sau a unui martor nu este necesară); comunicarea se va face, în principiu, prin poștă (dacă procesul-verbal este emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal este emis în format electronic).

Din nota de fundamentare a proiectului de OG rezultă că autoritățile urmăresc să flexibilizeze procesul de semnare și comunicare a contravențiilor de procedură fiscală. Scopul este de a simplifica propria activitate: 

„În momentul de față, procesele-verbale de contravenție sunt semnate doar de persoanele desemnate cu această sarcină, care ocupă funcții de execuție, chiar și atunci când amenzile sunt aplicate la sediul organului fiscal, fără a exista posibilitatea legală de a semna și transmite aceste documente prin mijloace electronice la distanță. De asemenea, având în vedere că aceste procese-verbale de contravenție sunt întocmite la sediul organului fiscal, pe baza informațiilor disponibile acolo, organul constatator trebuie să găsească la sediu o persoană care nu este implicată în constatarea contravenției, pentru a confirma că debitorul nu se află la locul săvârșirii faptei. (...) 

Astfel, pentru a facilita digitalizarea activității de aplicare a amenzilor la nivelul ANAF/MF, este necesară dezvoltarea și implementarea unui sistem informatic unic, care va fi utilizat de toate structurile din cadrul ANAF/MF (antifraudă, inspecție fiscală, executare silită, declarații fiscale etc.) ce au atribuții în acest sens. Pentru a asigura un control intern managerial adecvat, care să verifice corectitudinea aplicării amenzilor, este necesară reglementarea modului de semnare și comunicare a proceselor-verbale de contravenție. (...)

Această excepție [privind necesitatea prezenței unui martor] ia în considerare, pe de o parte, faptul că legislația fiscală prevede aplicarea unor sancțiuni care pot fi constatate pe baza informațiilor la care organele constatatoare au acces, iar, pe de altă parte, că încălcarea legislației fiscale poate fi constatată doar de personalul cu atribuții în acest sens, astfel că un martor, altul decât agenții constatatori, nu poate confirma faptele săvârșite de contravenienți.”

Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.

Alte articole Alte declarații

 Digitalizarea ANAF - proiecte în derulare

Digitalizarea ANAF - proiecte în derulare

29.05.2023

Președintele ANAF a prezentat proiectele în derulare privind modernizarea și [... mai mult]

ANAF solicită tuturor firmelor de curierat să depună declarația 395

ANAF solicită tuturor firmelor de curierat să depună declarația 395

10.04.2023

Toate cele 1000 de societăți ce au ca obiect de activitate curieratul, trebuie să depună declarația 395, potrivit [... mai mult]