#noutăți Alte declarații

Declarația 395, ramburs la curier

23.01.2023

Declarația 395, ramburs la curier

Furnizorii de servicii de curierat vor avea obligația, din Ianuarie, să transmită lunar informații despre magazinele online care trimit colete cu plata ramburs.

Pentru depunerea facilă vă recomandăm platforma www.smartTAX.ro

Practic, firmele ce ofertă servicii poștale vor transmite datele la ANAF folosind Formularul 395, ”Declaraţie informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul naţional”.

Astfel, prin acest formular, Agenția Națională de Administrare Fiscală obține lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs.

Noua raportare vizează indirect comercianții online. În acest fel, autoritățile pot identifica mai ușor comercianții online care nu-și declară veniturile parțial sau integral.

Sunt vizate inclusiv coletele cu plata ramburs trimise prin firmele de curierat, iar declarația 395 trebuie depusă inclusiv de firmele de curierat care fac livrări de colete cu plata ramburs, informația fiind confirmată de specialiști.

Prin urmare, orice furnizor autorizat care prestează serviciul de trimitere contra ramburs trebuie să transmită lunar la ANAF D395.

Ce informații despre comercianții online ajung la ANAF

  • datele de identificare ale expeditorului (denumirea persoanei juridice expeditoare sau numele și prenumele expeditorului persoană fizică, ce sunt înscrise pe documentul de transport, și codul de identificare fiscală al expeditorului),
  • adresa exactă de preluare a coletului pentru expediere sau contravaloarea bunurilor livrate (inclusiv modalitatea de achitare a rambursului și identitatea persoanei la care ajung banii).

Ce conține formularul

Formularul va include doar livrările finalizate în acea lună.

 

Ce urmărește ANAF

În nota de fundamentare legii, reprezentanții ANAF afirmă că ”Un specific al activității de comerț online din România este acela că majoritatea cetățenilor care efectuează achiziții online încă preferă ca mijloc de plată sistemul ramburs cu numerar.
Mai mult decât atât, comercianții online, în special cei din zona gri, preferă remiterea rambursurilor încasate de operatorii de servicii de curierat de la clienții finali tot cu numerar.
Astfel, întrucât operatorii de servicii de curierat reprezintă un intermediar între clientul final și operatorul magazinului online, aceștia colectează și pot furniza informații esențiale pentru ANAF în vederea identificării beneficiarilor reali ai încasărilor aferente tranzacțiilor online.”

În același timp ANAF va putea să urmărească tranzacțiile pe care persoanele fizice le fac cu cash, putând astfel mai ușor să identifice persoanele care au cheltuieli disproporționate în raport cu veniturile. Astfel, cei care vor plăti mai muți bani cash pe produse achiziționate online

Cadrul legislativ

In MOF 926 din 21 septembrie 2022 s-a publicat https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/OPANAF_1644_2022.pdf din 13 septembrie 2022 privind declararea serviciilor de trimitere contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național și pentru aprobarea modelului, conținutului și a modalităților de depunere pentru declarația informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național.

Formularul se completează și se depune de către persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor poștale definite la art. 2 pct. 20 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările și completările ulterioare, pentru trimiterile poștale contra ramburs efectuate pe teritoriul național. Nu fac obiectul prezentei declarații trimiterile de corespondență, așa cum sunt definite la art. 2 pct. 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările și completările ulterioare.

Termen depunere

Pentru trimiterile poștale contra ramburs efectuate pe teritoriul național, persoanele autorizate pentru activitatea de furnizare a serviciilor poștale au obligația transmiterii declaratiei lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.

Mod de depunere

A.Declarația se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF, cu fișier xml atașat, semnat electronic, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la ordin. Programele de asistență și specificațiile tehnice sunt disponibile pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

B.Declaraţia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare. Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul trebuie să deţină un certificat calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică , republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Republicare – Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică

Pentru depunerea facilă va recomandăm platforma www.smartTAX.ro

Alte articole Alte declarații

 Digitalizarea ANAF - proiecte în derulare

Digitalizarea ANAF - proiecte în derulare

29.05.2023

Președintele ANAF a prezentat proiectele în derulare privind modernizarea și [... mai mult]